Поиск
Вы верите в эффективность люстрации судебной системы ?
Да, конечно.
Нет, ничего не измениться.
Мне все равно.

Юридична точка зору. Що таке  ДТП?
 
(Олег Богатиренко, партнер об'єднання)
 
 
     Що таке  дорожньо-транспортна пригода (ДТП) ??? Це не вмисне правопорушення  одним із учасників  дорожнього руху ( водія, пішохода, тощо). В  ДТП не  може  бути не  винної особи. Вина  в дорожньо-транспортній пригоді може бути одного з учасників дорожнього руху  або декількох (обопільна вина).         
 
 
 
       Дорожньо-транспортна пригода ніколи не може бути запланована на відміну від крадіжки, пограбування, розбійного нападу  чи навіть від замовного вбивства. Дорожньо-транспортна пригода  в своєму  скоєнні триває  секунди,   а навіть десятки долів секунд і  не може бути завчасно передбачена.   Дорожньо-транспортні пригоди  за статистикою з урахуванням  кримінального та  адміністративного провадження займають в Україні станом на сьогоднішній день перше ключове місце серед правопорушень. На дорогах України щорічно гинуть тисячі  учасників  дорожнього руху ( водіїв, пасажирів, пішоходів), що складає на  багато більше ніж в  військових  локальних конфліктах за десятиріччя.   Аналізуючи  статистичні дані виникнення дорожньо-транспортних пригод хочеться зауважити, що їх основна маса  виникає  в зв’язку з нехтуванням  встановленими   Правилами дорожнього руху України  найбільш  розповсюдженні з яких  перевищення  швидкості, керування  транспортними засобами в стані алкогольного ( наркотичного медикаментозного ) сп’яніння, порушення вимог проїзду перехресть, виїзд на зустрічну смугу руху, незадовільний стан транспортного засобу, тощо). Гірко визнати, що  в наслідок ДТП  гинуть та отримують різноманітні травми, стають інвалідами не тільки особи  які винуваті в  ДТП, але їх  близькі , рідні  та сторонні особи. Україна  займає одне з  ведучих місць  по кількості смертності  в наслідок ДТП,  особливо  по дитячих  смертях. Часто водії  транспортних засобів  та пішоходи, які являються також учасниками дорожнього  руху нехтують своєю безпекою, а також  безпекою своїх близьких та оточуючих   Дорожньо-транспортні пригоди ( ДТП)  завдають значних  значних матеріальних збитків  як державним  установам, так і окремим громадянам Відсутність правових знань,  а також елементарних понять, що  до  специфіки огляду   місця ДТП,  в області  авто технічної експертизи  значно  послаблюють ефективність  профілактики ДТП, чим нерідко  являються причиною ускладнення  становища  водія  чи пішохода- учасника ДТП. Якщо враховувати кримінальний характер дорожньо-транспортної пригоди слід  зауважити, що від того як було оглянуто місце  дорожньо-транспортної пригоди слідчо-оперативною групою, складено відповідну план- схему ДТП ( кожен метр, навіть сантимент котрі відображені в протоколі та план-схемі ДТП)  мають суттєве значення  при подальшому кримінальному провадженні. Крім цього суттєве значення при  розслідування кримінальних справ  пов’язаних з дорожньо-транспортними пригодами являється фіксація наявних пошкоджень  транспортних засобів , які приймали участь в ДТП, їх технічний стан  та  положення  транспортних засобів чи пішоходів  на дорожньому покритті відносно один одного ( відстань, кут тощо). Для водіїв та пішоходів корисно знати ключові моменти  при огляді місця  пригоди, свої права чи обов’язки при огляді місця події, свої права та обов’язки  при розгляді обставин ДТП, можливості авто- технічної експертизи та інше.
 
    Дуже часто водії, які керують наземними транспортними засобами, під час дорожньо-траснпортної пригоди, незалежно від її юридичної кваліфікації перебуваючи в стані психологічного афекту, незалежно від  винності чи невинності   в наслідок ДТП, не  читають  протоколу огляду місця події, не звіряють план-схему ДТП, не  прохають  в іншого учасника   страховий поліс страхування наземного транспортного засобу, а також не уважно його читають, підписуючи  «те не знаю що».
 
     Кожен учасник  ДТП  має  передбачене діючим законодавством право не тільки приймати участь в огляді місця ДТП, але й  знайомитися з протоколом огляду  місця ДТП,  передбаченою до  нього  план- схемою, про що ставиться  в  даних  документах відповідний  підпис.
 
        В разі незгоди  або  неповнотою складеного протоколу та план-схеми, кожен учасник ДТП  має законне право власноручно внести зауваження та доповнення, при цьому особа яка їх складала ніяким чином не може заважувати це зробити. 
 
        Особа яка стала учасником дорожньо-транспортної пригоди, ніяким чином не  повинна змінювати обстановку, яка  склалася в наслідок  ДТП, тобто пересувати транспортні засоби, знищувати  сліди  зіткнення ( наїзду) до приїзду  працівників  ДАІ.
 
      Одним з ключових моментів  є те, що учасники ДТП часто  забувають, що сторонніми очевидцями  можуть бути інші особи ( пересічні  громадяни, проїжджаючі водії, пасажири транспортних засобів  тощо) і  не своєчасно  з метою встановлення  об’єктивних даних та механізму ДТП не  фіксують їх даних  ( призвіща, адреси проживання, контактного телефону), що в подальшому ускладнює з’ясування обставин пригоди.   
 
       При вирішенні питання, що до притягнення одного з учасників  дорожньо-транспортної пригоди до кримінальної чи адміністративної відповідальності відповідно до вимог  ст.286 КК України чи  вимог ст.ст.121, 122,124,126,130 КУпАП  учасники ДТТ  часто не звертають уваги, що до  захисту своїх законних прав та інтересів, не викликають на місце події   аварійних  комісарів, юристів та  адвокатів та в подальшому   не залучають їх як учасників відповідного процесу.
 
        При розслідуванні   кримінальних та адміністративних справ даної категорії суттєве значення є як проведення дослідження механізму утворення тілесних ушкоджень, так і проведення судово-медичної, авто-технічної, авто-товарознавчої, авто-трассологічної, комплексної судово-авто-технічної експертизи та інших експертиз в совокупності. В разі виникнення суттєвих противоріч в свідченнях учасників ДТП, на підставі вищезазначених експертиз експертами будуть повністю розставлені всі крапки над пригодою. При цьому при призначенні авто-технічного дослідження або відповідної авто-технічної експертизи слід звертатися або прохати відповідних посадових осіб призначити дослідження ( експертизу) в експертну установу ( бажано державну) яка має відповідний сертифікат та ліцензію на проведення даних досліджень чи експертиз. Одною з вагових частин встановлення винуватості чи не винуватості водія я правильне проведення такої передбаченої законом дії, як відтворення обстановки та обставин події на місці. При цьому слід зауважити, що відтворення обстановки та обставин події на місці повинно проводитись в максимально наближених умовах до дорожньо-транспортної пригоди, яка трапилась. Тобто дана дія повинна проводитись на тому ж місці ДТП, по можливості при тих же погодних умовах, в той же час доби, при тому ж добовому чи штучному зовнішньому освітленні та з застосуванням максимально приблизних транспортних засобів. Одним з суттєвих значень для встановлення повної картини та механізму ДТП є наявність в транспортному засобі відео- реєстратора, за допомогою якого можна об’єктивно встановити як винуватість, так і не винність кожного учасника пригоди. При наявності ознак злочину передбаченого ч.1 ст.286 КК України обов’язкова наявність об’єктивної сторони, тобто порушення правил дорожнього руху або експлуатації транспортного засобу особами, які керують транспортним засобом в наслідок чого потерпілому завдано тілесні ушкодження середньої тяжкості. За дане правопорушення передбачається покарання від 200 до 500 неоподатковуємих доходів громадян, виправні роботи строком до 2-х років, арешт строком на 6 місяців, або обмеження волі строком до 3 років, з позбавлення права керування транспортним засобів строком на 3 роки, чи без такого. Однак питання, що до отримання тілесних ушкоджень середньої тяжкості доволі розтягнуте. Посилання на те, що особа, яка постраждала в наслідок ДТП пройшла курс лікування на протязі 21 дня ( що відповідає строку середньо тяжкості ) не відповідає дійсності, оскільки повинен бути наявний причинний зв'язок між отриманими тілесними ушкодженнями та терміном лікування. В даному випадку, як і при встановлення ступеню тяжкості отриманих тілесних ушкоджень або загибелі учасника ДТП суттєве значення має встановлення наявності у потерпілого супутніх захворювань, які в результаті пригоди могли загостритися та привести до певних наслідків. Аналогічні питання стосуються, що до ч.2, ч.3 ст.286 КК України. Що до адміністративних правопорушень, хочу зауважити, що до лояльної поведінки з працівниками ДАЇ при оформленні ДТП чи зупинці з метою перевірки законності права керування транспортним засобом. Ні в яковому випадку, якщо ви впевнені, що не вживали алкогольні напої, психотропні засоби чи медичні ліки, або ви впевнені, що в вашому видиху легенів наявність алкогольних парів менше 0,2 проміле не відмовляйтесь від проходження медичного наркологічного освідування. При відмові від проходження освідування, ви автоматично відповідно до ст.130 КУпАП України позбавляється права керування наземним транспортним засобом строком від 1 ( одного) до 3 ( трьох) років. Автотранспортний засіб, який був учасником ДТП, відповідно до Кримінально-процесуального Кодексу України чи КУпАП може бути визнаним в якості речового доказу і на нього може бути накладено арешт з метою відшкодування заявленого цивільного позову. З цього приводу уповноваженим суддею, слідчим чи інший працівником правоохоронних органів уповноваженими розглядами дорожньо-транспортну пригоду транспортний засіб ( автомобіль, трактор, мотоцикл, скутер тощо) може бути як поставлений на відповідний штрафний майданчик або переданий під зберігальну розписку власнику з забороною відчуження. Крім цього вищезазначені особи мають законне право при передачі транспортного засобу під зберігальну розписку заборонити будь-яке проведення відновлювальних робіт транспортних засобів до вступі вироку ( постанови, рішення) в законну силу. За порушення даних вимог ст. 388 КК України «Незаконні дії що до майна, на яке накладено арешт або яке описано чи підлягає конфіскації» передбачено кримінальну відповідальність в вигляді штрафу, обмеження волі або позбавлення волі з позбавленням права обіймати певні посади чи займатись певною діяльністю на строк до 3 років або без такого. З урахуванням вищевикладеного, з метою профілактики дорожньо-транспортних пригод, збереження свого здоров’я та життя, транспортних засобів будьте уважні на дорозі, поважайте себе та інших учасників дорожнього руху, будьте взаємовічливі та безумовно виконуйте вимоги Правил дорожнього руху України чим забезпечите собі особисто та іншим учасникам дорожнього руху безпеку та спокій на дорозі.
Це не вмисне правопорушення  одним із учасників  дорожнього руху (водія, пішохода, тощо).
 
     Дорожньо-транспортна пригода ніколи не може бути запланована на відміну від крадіжки, пограбування, розбійного нападу чи навіть від замовного вбивства. Дорожньо-транспортна пригода  в своєму скоєнні триває секунди, а навіть десятки долів секунд і не може бути завчасно передбачена.
    
    Якщо враховувати кримінальний характер дорожньо-транспортної пригоди слід  зауважити, що від того як було оглянуто місце дорожньо-транспортної пригоди слідчо-оперативною групою, складено відповідну план схему ДТП (кожен метр, навіть сантимент котрі відображені в протоколі та план-схемі ДТП) мають суттєве значення при подальшому кримінальному провадженні.

      Дуже часто водії, які керують наземними транспортними засобами, під час дорожньо-траснпортної пригоди, незалежно від її юридичної кваліфікації перебуваючи в стані психологічного афекту, незалежно від  винності чи невиновності в наслідок ДТП, не читають протоколу огляду місця події, не звіряють план-схему ДТП, не прохають в іншого учасника страховий поліс страхування наземного транспортного засобу, а також не уважно його читають, підписуючи  «те не знаю що».  
         При вирішенні питання, що до притягнення одного з учасників  дорожньо-транспортної пригоди до кримінальної чи адміністративної відповідальності відповідно до вимог ст.286 КК України чи вимог ст..ст.121, 122,124,126,130 КУпАП учасники ДТТ часто не звертають уваги, що до захисту своїх законних прав та інтересів, не викликають на місце події аварійних комісарів, юристів та адвокатів.
         При розслідуванні кримінальних та адміністративних справ даної категорії суттєве значення є проведення як проведення дослідження механізму утворення тілесних ушкоджень, так і проведення судово-медичної, авто-технічної, авто-товарознавчої, авто-трассологічної, комплексної судово-авто-технічної експертизи та інших експертиз в совокупності.
         При наявності ознак злочину передбаченого ч.1 ст.286 КК України  обов’язкова наявність об’єктивної сторони, тобто  порушення правил  дорожнього руху або експлуатації  транспортного засобу особами, які керують транспортним засобом в наслідок чого потерпілому завдано тілесні ушкодження середньої тяжкості. За дане правопорушення передбачається покарання від 200 до 500 неоподатковуємих  доходів громадян, виправні роботи строком до 2-х років, арешт строком на 6  місяців, або обмеження волі строком до 3 років, з позбавлення права керування транспортним засобів строком на 3 роки, чи без такого.
         Однак питання, що до отримання тілесних ушкоджень середньої тяжкості доволі розтягнуте. Посилання на те, що особа, яка постраждала в наслідок ДТП провела лікування на протязі 21 дня ( що відповідає строку  середньо тяжкості ) не відповідає дійсності, оскільки повинен бути наявний причинний зв'язок між отриманими тілесними ушкодженнями  та терміном лікування.
         Аналогічні питання стосуються, що до ч.2, ч.3 ст.286 КК України.
         Що до адміністративних правопорушень, хочу зауважити, що до лояльної поведінки з працівниками  ДАЇ при  оформленні ДТП чи зупинці з метою перевірки законності права керування транспортним засобом.
         Ні в яковому випадку, якщо ви впевнені, що не вживали алкогольні напої, психотропні засоби чи медичні ліки, або ви впевнені, що в вашому видиху легенів наявність алкогольних  парів менше  0,2 проміле не відмовляйтесь від проходження медичного наркологічного освідування.
         При відмові від проходження освідування, ви автоматично відповідно до ст.130 КУпАП України позбавляється права керування наземним транспортним засобом строком від 1 ( одного) до 3 ( трьох) років.
         Автотранспортний засіб, який був учасником ДТП, відповідно до Кримінально-процесуального Кодексу України чи КУпАП може бути визнаним в якості речового доказу і на нього може бути накладено арешт з метою відшкодування заявленого цивільного позову.
         Крім цього тільки працівник правоохоронних органів чи суддя, який виніс вирок чи постанову  може надати дозвіл на  проведення відновлювальних ремонтних робіт транспортного засобу.